Jom Berdondang Sayang di Melaka!
- Apr 09, 2014
- DR MUHAIMIN SULAM
INI bukan ajak-ajak ayam. Ini serius. Lebih serius lagi apabila acara dondang sayang ini diadakan di Dewan PAS Bukit Katil, Melaka pada malam minggu ini.
Dondang sayang memang salah satu warisan tradisi kesenian orang Melaka. Ia diadakan bersempena program Express Budaya, Ziarah Seni anjuran Lujnah Kebudayaan dan Kesenian PAS Pusat ke negeri Melaka.
Program ini akan turun ke setiap negeri bagi mengangkat aktiviti kebudayaan dan kesenian popular sebagai satu medium yang mendidik masyarakat memahami keadilan dan perjuangan mewujudkan sebuah negara yang berdaulat.
Setiap negeri memiliki keunikan dalam tradisi persembahan mereka. Dondang Sayang adalah salah satu keunikan yang dimiliki oleh Melaka. Seperti juga Johor, mungkin tarian ‘Kuda Kepang’, ‘zapin’ dan ‘ghazal’ merupakan keunikan negeri Salahuddin Ayub, Naib Presiden PAS.
Jika di Kelantan, semua boleh menerima bahawa dikir barat adalah made in Kelantan. Dalam siri lawatan itulah, kami berhasrat untuk berusaha mengubah pendekatan persembahan yang bersifat hiburan semata-mata kepada matlamat yang lebih jauh daripada itu.
Tidak ramai yang minat dengan irama dondang sayang berbanding dengan irama pop atau rock. Lagipun, tak sesuai untuk dibuat perbandingan antara pop dengan dondang sayang. Menganjur acara kesenian memang mencabar. Bagaimana untuk menterjemahkan konsep kebudayaan dan kesenian dengan nafas agama. Pengiat seni pun ramai yang keliru.
Ramai yang lebih cenderung menghukum daripada mencadangkan sesuatu yang konkrit pada pengiat seni. Sebenarnya terlalu banyak program kebudayaan dan kesenian yang hendak dibuat. Biarlah sedikit demi sedikit asal ada kemajuannya.
uniknya dondang sayang
Awalnya kami bercadang menggunakan ‘Malam Kesenian dan Kebudayaan Islam’ sebagai tajuk program tetapi terlalu tipikal. Saya cadangkan agar pihak tuan rumah mencari istilah lain yang ada daya tarikan dan memberi makna besar kepada perjuangan dan negeri Melaka sendiri.
Melaka memang terkenal dengan dondang sayang. Mengapa tidak diketengahkan sahaja irama tradisi itu yang semakin ditelan kemajuan?
Penyanyi sekarang pun sudah tidak membawa irama ini. Tetapi itulah uniknya dondang sayang. Selain irama muziknya yang tersendiri, dondang sayang mengandungi kekuatan susunan bahasanya yang unik.
Ada dondang sayang hanyalah lirik yang dihafal, tetapi persembahan dondang sayang yang hebat apabila penyanyinya mencipta bait-bait pantun secara spontan. Inilah lebihnya orang Melaka. Mereka miliki tradisi muzik dan bahasa yang indah.
Masyarakat Melaka adalah contoh masyarakat yang mengasimilasikan pelbagai budaya menjadi sebuah budaya mereka sendiri. Contohnya, irama dondang sayang yang lebih dikaitkan dengan kaum Baba dan Nyonya merupakan kombinasi budaya Cina Peranakan, Melayu dan Portugis.
Dondang Sayang adalah sebuah warisan yang mendapat pengaruh kebudayaan Portugis yang pernah menjajah bumi Melayu Melaka pada kurun ke 15. Walaupun dondang sayang dipopularkan oleh kaum Baba dan Nyonya tetapi sekarang ia sudah dikongsi oleh orang Melayu sendiri. Ini mengingatkan saya dengan penyanyi 70-an yang terkenal, Andre Goh. Beliau seorang Baba Nyonya yang memiliki kebolehan menyanyi lagu-lagu asli Melayu seperti ‘dondang sayang’, keroncong dan joget.
Bayangkan jika ramai penyanyi bukan Melayu membawakan irama muzik Melayu. Andre Goh tidak akan menjadi ‘Melayu’ hanya kerana dia boleh membawa irama muzik Melayu. Tetapi itulah gambaran masyarakat Malaysia yang sebenarnya. Menjadikan Melayu sebagai salah satu teras kepada kebudayaan nasional tanpa menafikan kebudayaan kaum lain.
berbalas pantun
Persembahan dondang sayang melibatkan pemain biola, flute, rebana, arkodian, gong dan dua penyanyi. Penyanyi biasanya akan berbalas pantun sama ada pantun yang dihafal atau pantun spontan. Sebagai sebuah irama yang lebih bersifat santai dan gembira, muzik dondang sayang dikategorikan sebagai sebuah irama yang rancak. Bersantai kerana irama muziknya tidak terlalu kompleks dan mudah diikuti.
Marilah kita saksikan bagaimana PAS sebagai sebuah parti Islam menganjurkan program dondang sayang.
Sewaktu Muktamar PAS lepas di Shah Alam, kecoh sekejap tentang persembahan rock metal anak-anak muda di pentas karnival di luar stadium.
Saya sudah jelaskan isu tersebut semasa sesi penggulungan pada hari terakhir muktamar. Memang ramai yang membantah dan mengkritik persembahan itu. Rock metal seperti itu mungkin sesuai untuk orang muda dan ‘orang tua’ agak sukar menerimanya.
Walau bagaimanapun persembahan irama dondang sayang yang akan diadakan di Melaka sesuai untuk pelbagai lapisan masyarakat. Bagi anak-anak muda, inilah waktunya pendedahan kepada mereka tentang warisan tradisi orang Melaka. Bagi orang tua, inilah waktu melepas rindu zaman muda dulu.
Abang Yasin, Pengerusi Lujnah Kebudayaan dan Kesenian PAS Melaka memberitahu bahawa, akan ada persembahan Qasidah Melaka. Katanya, Qasidah Melaka berbeza dengan qasidah-qasidah di negeri lain.
qasidah Melaka
Tujuan persembahan qasidah adalah untuk memuji-muji nabi Muhammad s.a.w dengan lirik yang puitis di samping diringi muzik tradisional seperti rebana, kompang, gong dan sebagainya. Muziknya boleh diubah suai dengan muzik moden.
Di Indonesia, ada kumpulan qasidah menggunakan live band sebagai latar belakang muzik mereka bahkan menggunakan sistem pembesar suara dan lampu yang canggih. Qasidah yang boleh menarik orang ramai biasanya bergantung kepada sejauh mana kehebatan ciptaan melodinya.
Lirik qasidah biasanya dalam bahasa Arab dan tidak banyak mempengaruhi pemahaman orang ramai. Kelebihan qasidah Habib Sheikh Abdul Qadir As Saggaf kerana melodinya. Beliau memang hebat mencipta satu melodi ringkas tetapi bertenaga.
Sekarang ini qasidah sudah menjadi salah satu trend acara keagamaan. Ramai tekong bagi acara ini diterbangkan khas dari Tanah Seberang.
Sebenarnya tidaklah perlu bergantung pada pak habib seberang untuk menjadi tekong. Ramai orang tempatan boleh jadi tekong qasidah. Bukan ada masalah dengan pak-pak habib dari Tanah Seberang. Silakan.
Malam ‘Dondang Sayang’ juga akan memberi peluang beberapa penyair muda membacakan sajak mereka. Agak rojak sikit acara malam itu.
Selamat datang.
_______________
Penulis adalah Pengerusi Lujnah Kebudayaan dan Kesenian PAS Pusat.
Sumber HD - 9-4-2014
Kritikan sosial dalam filem Seniman P Ramlee
Jangan tenggelam dengan Kasim Ahmad
- Feb 23, 2014
- DR MUHAIMIN SULAM
Ada yang datang dari jauh semata-mata untuk menghadiri himpunan tersebut. Tinggalkan masjid kariah mereka dan bermusafir untuk ke ibukota ini.
Yang pasti hari Jumaat, ramai orang Islam akan ke masjid. Berkebetulan hari ini ada himpunan, mereka pun hadir berdiri mendengar pidato. Kehadiran mereka menambah-nambahkan besarnya himpunan tengahari itu. Mengadakan himpunan tidak memerlukan persiapan yang rapi. Yang diperlukan adalah sistem pembesar suara dan seorang pengerusi (yang tentunya tidak gabra berucap di tengah-tengah khalayak ramai) dan beberapa urusetia yang memastikan kelancaran program berjalan.
Hampir semua mimbar masjid hari itu membicarakan hal yang sama iaitu perihal seorang manusia yang bernama Kasim Ahmad. Seperti wujud kesepakatan antara khatib-khatib seluruh negara untuk mengajak makmum yang hampir tertidur dalam masjid membincangkan tentang isu Dr. Kasim Ahmad.
Memang, khatib masjid hari itu berjaya mengajak makmum untuk tidak tidur dan mendengar butiran khutbah yang dibacakannya. Bukan senang untuk mengajak makmum mendengar khutbah jumaah. Mereka boleh duduk diam tetapi sebenarnya mereka diam kerana tertidur. Aku harap kali ini, khutbah itu benar-benar membuatkan kami sedar (tidak tidur) dalam memahami prolog Kasim Ahmad. Jangan hilang focus.
Khatib hari ini memang berjaya mengajak makmum berasa marah, kecewa dengan kenyataan Dr. Kasim Ahmad. Emosi yang melaut ini belum tentu dapat memadam dan menenggelamkan isu ini. Seusai doa selepas solat Jumaat, para makmum bertakbir. Bergema dalam dewan masjid itu. Tidak lama kemudian, takbir itu bersambung di luar masjid. Itu menandakan, urusetia sudah bersedia memulakan himpunan.
Orang Melayu memang terikat dengan sentimen. Sentimen yang berkobar-kobar akan menghilangkan kebijaksanaan yang barangkali agak perlahan dilihat. Saat orang marahkan Kasim Ahmad, Tun Mahatir, Jabatan Agama, Menteri Agama, Umno dan kerajaan, tiba-tiba Najib Razak istiharkan ‘Tangkap itu Kasim Ahmad – dakwa dia di mahkamah!’
Kehadiran mengejut Najib Tun Razak adalah skrip drama siasah tanah air akan datang. Setelah itu, yang marah sudah hilang amarahnya. Kajang dilupakan. Cerita harga barang, tol, rasuah dan lain-lain masalah tanah air dihentikan seketika. Najib menjadi hero yang menyelamatkan negara daripada kerosakan Kasim Ahmad.
Di kedai kopi dan serambi masjid, waktu menanti masuk Isya’, para pengunjung kedai kopi dan jamaah surau turut berbincang soal kerenah Kasim Ahmad. Diulas hingga Dr. Kasim Ahmad itu lunyai separuh mati. Setelah azan dilaungkan atau kedai mahu ditutup, sembang ditangguhkan. Sudah ada keputusan tetapi belum ada siapa yang ingin mengambil tindakan.
Begitulah biasanya cara orang Melayu menghadapi masalah. Mereka memang kerap bermesyuarat. Cuma, mereka kurang berjaya dalam melaksanakan keputusan mesyuarat. Bertindak lambat. Bekerja tanpa strategi. Berusaha tanpa pasrah.
Seminggu dua ini, agenda mesyuarat di semua peringkat adalah isu yang sama: Kasim Ahmad. Surat akhbar dan media sosial masih memiliki jalur pemikiran yang sama: Kasim Ahmad. Apakah negara ini hanya membincangkan perihal seorang ini sahaja? Ahhh… aku pun tulis tentang dia. Sudahlah.
Sumber HD - 23-2-2014
Usah diperli, biarkan mereka berselawat
- Feb 13, 2014
- Dr Muhaimin Sulam
Tentulah ada istimewanya hingga menyebabkan majlis ilmunya dihadiri puluhan ribuan orang.
Ustaz Azhar bukan sekadar berceramah di masjid bahkan hingga ke padang dan stadium. Kerajaan Pulau Pinang dan Selangor pernah menjemput beliau dalam segmen menyambut tahun baru Masihi.
Nah, kini ada lagi kecenderungan baru di kalangan anak-anak muda. Majlis halaqah selawat (majlis memuji-muji Nabi Muhammad). Yang hadir berjubah berserban putih dan bahu mereka berselempang dengan selendang berwarna hijau. Sambil mereka berselawat, badan dan kepala mereka digerak-gerakkan secara seimbang sehingga mendatangkan keasyikan yang hanya dirasai sesiapa yang hadir.
Secara tradisinya, berselawat selalu diadakan dalam majlis Maulid Nabi yang diraikan pada bulan Rabiul Awal dalam kalendar Hijriah sempena keputeraan Nabi Muhammad s.a.w.. Namun, majlis maulid dengan acara bersalawat kini tidak lagi terhad pada bulan Rabiul Awal.
Baguslah. Mencintai Rasulullah s.a.w. kekasih Allah hendaklah sepanjang waktu. Bukan bermusim atau waktu tertentu sahaja. Meski ada pandangan yang menyebut bahawa acara itu merupakan bidaah yang tidak pernah dilakukan sewaktu zaman Nabi Muhammad s.a.w.. Usah terperangkap dengan polemik ini. Biarlah yang suka berdebat meneruskan perdebatan yang tidak berkesudahan itu.
halaqah selawat
Halaqah selawat begini memang agak 'baru' dalam masyarakat kita. Sebenarnya, acara ini sudah berzaman diamalkan di merata tempat terutama di Indonesia. Jika Habib Syekh Kadir as-Sagof yang menjadi tetamu utama setiap program selawat anjuran kerajaan itu berasal dari Indonesia, hakikatnya di negara itu ramai lagi kelompok yang membawa pendekatan sama.
Penyampaian mesej Islam memerlukan kepelbagaian cara. Yang boleh berceramah, silakan. Yang boleh membuat pengajian, silakan. Yang boleh berdebat, silakan. Yang mampu dengan berselawat, silakan!
Di Indonesia, antara yang terkenal dengan pendekatan ini ialah Kiai Kanjeng yang diketuai oleh Amha Ainun Nahjib ataupun dikenali Cak Nun. Majlisnya bukan sahaja acara selawat yang disertai ribuan orang tetapi acaranya diselang-selikan dengan muzik gamelan dan moden yang menghiburkan tetapi tetap mendidik jiwa dan minda. Ada acara zikir, nasyid, baca puisi dan tazkirah. Ucapan Cak Nun pula penuh dengan kritikan yang tajam bukan sahaja kepada masyarakat tetapi kepada pemerintah.
Halaqah selawat seperti juga acara marhaban, tahlil, bacaan Yasin dan sebagainya. Kompang dan tabla seperti juga kerantong dan beduk adalah instrumen untuk mengajak manusia mendekati Yang Maha Pencipta. Instrumen itu juga sebahagian perkakas dalam memperkayakan budaya masyarakat. Samalah pendekatan Ramli Sarip membawa lagu ketuhanan dan kerohanian dalam irama 'slow rock'. Ataupun seperti lagu-lagu Ahmad Jais yang membawa mesej mendidik dengan irama pop. Usah terikat pada genre nasyid sahaja. Hello bro, layanlah yang lain.
Dengan penggunaan sistem cahaya dan bunyi yang canggih, suasana majlis tersebut akan lebih terasa. Meskipun liriknya dalam bahasa Arab yang agak kurang difahami tetapi melodi yang menarik akan mewujudkan aura tersendiri di tengah-tengah lautan orang yang hadir. Pendekatan ini juga diamalkan oleh team ESQ yang juga dari Indonesia dalam mengendalikan program bina insan mereka. Inilah pendekatan yang menyentuh jiwa dan perasaan seperti dalam majlis halaqah selawat itu.
Kiyai Sunan Kalijaga
Apa yang dapat dilihat daripada pengalaman dakwah masyarakat seberang, mereka kreatif dalam menyampaikan mesej kepada masyarakat. Mereka menggunakan alat yang ada di sekeliling masyarakat. Inilah yang pernah diajar oleh Kiyai Sunan Kalijaga semasa zaman Mataram dengan menggunakan tradisi wayang kulit untuk menyebarkan Islam di tengah fahaman animisme dan Hindu yang tebal.
Ringkasnya, dalam usaha menyebarkan apa jua mesej, ia perlu kreatif. Jangan asyik cemburu pada pihak lain yang lebih kreatif. Jangan terperangkap dengan perbahasan yang terikat pada polemik aliran, mazhab dan sebagainya. Ini kerana penilaian berasaskan kerangka ini memungkinkan mencetuskan ketegangan, kekeliruan daripada menghasilkan kedamaian dan keharmonian.
Bukan sahaja orang politik akan mengambil kesempatan dengan kecenderungan baru ini. Bahkan orang berniaga juga bertindak hal yang serupa. Abaikanlah telatah dan gelagat sesetengah ahli politik hari ini tiba-tiba berubah seragamnya dengan berjubah, berkopiah putih dan berserban. Duduk bersimpuh dan dikelilingi para mullah atau habib yang berserban putih atau hijau sambil mulutnya berkumat-kamit berzikir dan bersalawat.
Naif sangatkah orang Melayu menilai Islam hanya dengan sekadar jubah dan warna serban? Lembab sangatkah kefahaman orang Islam menganggap bahawa Islam itu hanya pada selawat beramai-ramai? Jika sekali naïf pun orang Melayu dalam membuat pertimbangan agama, jangan pula dihalang atau diperli-perli acara sebegini hanya kerana dianjurkan oleh 'orang lain'.
Islam adalah rahmat untuk semua.
____________________
Penulis adalah Pengerusi Lajnah Kebudayaan dan Kesenian PAS Pusat.
Sumber HD - 13-2-2014
No comments:
Post a Comment