Kerajaan digesa dedah keputusan audit ICAO
KUALA LUMPUR: Kerajaan digesa mendedahkan keputusan Audit ICAO ke atas sistem radar komersil Malaysia sebagai langkah utama pasca keluaran laporan awal insiden MH370, demikian gesa Nurul Izzah Anwar, Ahli Parlimen Lembah Pantai, dalam kenyataan medianya.
“Saya merujuk kepada Laporan Awal Insiden MH370 yang dikeluarkan oleh Pejabat Ketua Inspektor Kemalangan Udara di Kementerian Pengangkutan Malaysia.” katanya
Menurut beliau, walau diterima baik laporan tersebut yang julung kalinya diterbit buat tatapan ramai, kehilangan pesawat MH370 dan langkah susulan pihak berkuasa khususnya Jabatan Penerbangan Awam, lebih banyak menimbulkan tanda tanya daripada memberikan jawapan.
Sejauh ini, Laporan Awal tersebut menyentuh butiran-butiran yang telah diulang beberapa kali termasuk garis masa penerbangan, rumusan transkrip transmisi radio, gerakan mencari dan menyelamat (SAR), termasuk juga cadangan kepada Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) untuk memperkenalkan sistem penjejakan bagi pesawat-pesawat awam.
Ia telah dilaporkan secara meluas di media massa, memandangkan tiada ketetapan undang-undang, syarikat penerbangan Malaysia Airlines tidak menaik taraf sistem software pesawat yang dapat memudahkan penjejakan pesawat dengan lebih berkesan.
“Saya sendiri pernah membangkitkan seawal Julai 2012 dan sekali lagi selepas kejadian kerosakan pada sistem radar di Lapangan Terbang Subang pada September 2012 agar sistem udara Malaysia diaudit oleh ICAO untuk melindungi ruang udara Malaysia dengan lebih ketat dankomprehesif. Pada waktu itu, kali terakhir audit dilaksanakan adalah pada tahun 2005.” Ujar beliau lagi.
Nurul Izzah menyatakan bahawa rakaman dari radar angkatan bersenjata hanya menunjukkan bahawa ada kemungkinan sebuah pesawat yang meyerupai MH370 merentasi Semenanjung Malaysia ke arah barat. Persoalannya adalah, jika pesawat tersebut adalah MH370, mengapa ia tidak dikenalpasti dengan lebih awal dan seandainya ia bukan MH370, adakah ia satu kebiasaan bahawa pesawat pesawat yang tidak diketahui asal usulnya dengan senang wenang dapat menembusi ruang udara Malaysia?
Selain itu, beliau mempersoalkan kerana pihak berkuasa mengambil ringan perkara ini, sedang ia melibatkan keselamatan individu-individu yang berada di dalam pesawat serta keselamatan negara.
“Sebagai seorang rakyat yang turut prihatin, adalah diharapkan agar laporan awal ini memperlihatkan kesediaan kerajaan untuk melalui satu pengauditan oleh ICAO demi mempertahankan ruang udara serta keselamatan sistem penerbangan di Malaysia ini.”
“Saya mendesak agar Menteri menerbitkan kepada umum keputusan audit ICAO secepat mungkin; secara minima sekalipun harus dibentang di dalam Dewan Rakyat. Audit yang pernah saya sarankan secara konsisten sejak tahun 2012 wajib dilaksana dan dibentang bagi memastikan negara tidak terkesan dengan sebarang kelemahan dan bagi mengenalpasti tindakan dan langkah susulan bagi mempertingkatkan kesiapsiagaan pertahananan ruang udara. kita wajib melakukan sedaya upaya bagi mengelakkan tragedi MH370 berulang lagi.” Katanya lagi
Pada pertengahan April 2014, pemangku Menteri Pengangkutan telah menyatakan bahawa ICAO akan menjalankan audit berkenaan keselamatan di KLIA2.
Sumber HD - 4-5-2014
“Saya merujuk kepada Laporan Awal Insiden MH370 yang dikeluarkan oleh Pejabat Ketua Inspektor Kemalangan Udara di Kementerian Pengangkutan Malaysia.” katanya
Menurut beliau, walau diterima baik laporan tersebut yang julung kalinya diterbit buat tatapan ramai, kehilangan pesawat MH370 dan langkah susulan pihak berkuasa khususnya Jabatan Penerbangan Awam, lebih banyak menimbulkan tanda tanya daripada memberikan jawapan.
Sejauh ini, Laporan Awal tersebut menyentuh butiran-butiran yang telah diulang beberapa kali termasuk garis masa penerbangan, rumusan transkrip transmisi radio, gerakan mencari dan menyelamat (SAR), termasuk juga cadangan kepada Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) untuk memperkenalkan sistem penjejakan bagi pesawat-pesawat awam.
Ia telah dilaporkan secara meluas di media massa, memandangkan tiada ketetapan undang-undang, syarikat penerbangan Malaysia Airlines tidak menaik taraf sistem software pesawat yang dapat memudahkan penjejakan pesawat dengan lebih berkesan.
“Saya sendiri pernah membangkitkan seawal Julai 2012 dan sekali lagi selepas kejadian kerosakan pada sistem radar di Lapangan Terbang Subang pada September 2012 agar sistem udara Malaysia diaudit oleh ICAO untuk melindungi ruang udara Malaysia dengan lebih ketat dankomprehesif. Pada waktu itu, kali terakhir audit dilaksanakan adalah pada tahun 2005.” Ujar beliau lagi.
Nurul Izzah menyatakan bahawa rakaman dari radar angkatan bersenjata hanya menunjukkan bahawa ada kemungkinan sebuah pesawat yang meyerupai MH370 merentasi Semenanjung Malaysia ke arah barat. Persoalannya adalah, jika pesawat tersebut adalah MH370, mengapa ia tidak dikenalpasti dengan lebih awal dan seandainya ia bukan MH370, adakah ia satu kebiasaan bahawa pesawat pesawat yang tidak diketahui asal usulnya dengan senang wenang dapat menembusi ruang udara Malaysia?
Selain itu, beliau mempersoalkan kerana pihak berkuasa mengambil ringan perkara ini, sedang ia melibatkan keselamatan individu-individu yang berada di dalam pesawat serta keselamatan negara.
“Sebagai seorang rakyat yang turut prihatin, adalah diharapkan agar laporan awal ini memperlihatkan kesediaan kerajaan untuk melalui satu pengauditan oleh ICAO demi mempertahankan ruang udara serta keselamatan sistem penerbangan di Malaysia ini.”
“Saya mendesak agar Menteri menerbitkan kepada umum keputusan audit ICAO secepat mungkin; secara minima sekalipun harus dibentang di dalam Dewan Rakyat. Audit yang pernah saya sarankan secara konsisten sejak tahun 2012 wajib dilaksana dan dibentang bagi memastikan negara tidak terkesan dengan sebarang kelemahan dan bagi mengenalpasti tindakan dan langkah susulan bagi mempertingkatkan kesiapsiagaan pertahananan ruang udara. kita wajib melakukan sedaya upaya bagi mengelakkan tragedi MH370 berulang lagi.” Katanya lagi
Pada pertengahan April 2014, pemangku Menteri Pengangkutan telah menyatakan bahawa ICAO akan menjalankan audit berkenaan keselamatan di KLIA2.
Sumber HD - 4-5-2014
Audit: 5 projek pertanian T’ganu gagal capai matlamat
- Apr 12, 2014
- SALMIYAH HARUN
Lima projek berkenaan termasuklah, projek Ladang Jagung di Kampung Kuala Ping, projek Ladang Jagung Kampung Nibong, Hulu Terengganu, Terengganu Agrobiotech Centre, Ajil, Pusat Pengumpulan, Penggredan Dan Pengagihan Hasil Tani, dan Program Susu Sekolah 1 Malaysia (PS1M).
Menurut Ketua Audit Negara dalam laporan tahunan 2013, kegagalan projek itu mengakibatkan projek tanaman jagung hibrid tidak dapat memenuhi hasrat kerajaan negeri untuk mewujudkan usahawan pertanian yang mampan dan meningkatkan taraf sosial ekonomi.
Jelasnya, matlamat program dalam menggunakan amalan pertanian terbaik untuk dijadikan contoh untuk diterapkan kepada petani-petani tidak tercapai.
Bahkan peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan tidak berjaya diwujudkan terutamanya peserta Program Pembangunan Rakyat Termiskin (PPRT).
Kerajaan negeri telah menyediakan peruntukan sejumlah RM1.57 juta untuk projek tanaman jagung secara berperingkat di atas tanah padang ragut seluas 60 ekar di Kampung Kuala Ping, Hulu Terengganu.
Semakan Audit mendapati Terengganu Agrotech Development Corp Sdn Bhd (TADC) telah berbelanja sejumlah RM2.05 juta untuk membiayai keseluruhan projek yang terdiri daripada perbelanjaan menyediakan infrastruktur sejumlah RM1.42 juta dan pembelian traktor sejumlah RM623,370. Projek tanaman jagung ini berjaya dilakukan hanya tiga musim sahaja
Memandangkan projek ini tidak ekonomi dijalankan disebabkan potensi pengeluaran tidak mencapai sasaran, Mesyuarat Lembaga Pengarah pada 25 Julai 2011 bersetuju supaya pembekalan jagung kepada pihak syarikat swasta berkenaan ditamatkan dan operasi tanaman jagung dihentikan.
Manakala projek di Kampung Nibong, semakan Audit mendapati peruntukan yang diterima daripada kerajaan negeri sejumlah RM2.97 juta oleh TADC telah digunakan untuk membiayai penyediaan infrastruktur.
Semakan Audit juga mendapati tapak projek seluas 300 ekar tersebut telah bertukar hak milik kepada 150 individu setelah Pejabat Tanah Daerah Hulu Terengganu mengeluarkan Borang 5A pada 18 Januari 2012.
Kerajaan negeri telah melabur sejumlah RM5.61 juta bagi membina bangunan pentadbiran dan makmal sebagai sebuah pusat agrobiotech, yang boleh menyediakan bermacam-macam jenis anak benih pokok tanaman yang berkualiti tinggi.
Pengeluaran anak benih tidak mencapai sasaran adalah disebabkan TADC belum mempunyai kepakaran yang tinggi iaitu Culturist yang belum mahir dalam bidang tissue culture.
Sumber HD - 12-4-2014
Audit: 41.9% lot kedai Melaka Sentral diusaha warga asing
- Apr 10, 2014
- SALMIYAH HARUN
Menurut Laporan Ketua Audit Negara, Melaka Sentral Sdn. Bhd. (MSSB) milik penuh Kerajaan Negeri Melaka mendapati, 13 daripada 31 lot kedai atau 41.9% adalah terdiri daripada warga asing melibatkan empat buah syarikat.
Semakan Audit selanjutnya mendapati permohonan sewa lot telah dibuat atas nama syarikat di mana pegangan saham juga dimiliki oleh warga tempatan yang majoritinya adalah pasangan kepada warga asing berkenaan.
Pengesahan daripada Jabatan Imigresen Malaysia Negeri Melaka bertarikh 20 November 2013, menunjukkan empat daripada enam pemegang saham dalam empat syarikat berkenaan adalah pemegang pas lawatan sosial dan pemegang pas penggajian yang telah tamat tempoh serta berdaftar dengan syarikat lain dalam sektor pembinaan.
Antara visi MSSB adalah menyediakan peluang perniagaan kepada penduduk Negeri Melaka melalui penyediaan Kompleks perniagaan. Kerajaan Negeri juga telah menetapkan kuota bilangan peniaga di Kompleks adalah 60% untuk bumiputera dan 40% untuk bukan bumiputera.
Lawatan Audit mendapati 31 daripada 247 atau 12.6% lot menjalankan perniagaan menjual tudung dan pakaian Muslimah.
Pihak Audit juga mendapati, pemilihan penyewa lot kedai tidak melalui proses temu duga sebagaimana berdasarkan Standard Operating Procedure (SOP).
"Semakan Audit mendapati 2 lot kedai iaitu KM5 dan KM7 telah ditawarkan kepada penyewa baru tanpa melalui proses temu duga sebaliknya telah dipilih berdasarkan cadangan daripada penyewa terdahulu. Ini menyebabkan peniaga lain tidak mempunyai peluang untuk menjalankan perniagaan," katanya.
Audit berpendapat, peluang perniagaan di dalam terminal kompleks kepada penduduk Negeri Melaka adalah baik tetapi MSSB perlu lebih berhati-hati dan serius supaya lot-lot perniagaan tidak jatuh ke tangan warga asing atau di sublet agar objektif penubuhan MSSB dalam meningkatkan taraf ekonomi golongan bumiputera tercapai.
Syarikat milik penuh Kerajaan Negeri Melaka dengan modal yang dibenarkan berjumlah RM10 juta. Manakala modal berbayar sejumlah RM1 juta.
MSSB dimiliki oleh Perbadanan Ketua Menteri Melaka (70%) dan Perbadanan Kemajuan Negeri Melaka (30%).
Melaka Sentral Sdn. Bhd. (MSSB) yang dahulunya dikenali sebagai Kumpulan Melaka Development Sdn. Bhd. telah ditubuhkan pada 9 Februari 2004.
Sumber HD - 10-4-2014
Prestasi kewangan anak syarikat PKINK memuaskan
- Apr 09, 2014
- SALMIYAH HARUN
Prestasi kewangan PMSB bagi tahun 2010 hingga 2012 adalah memuaskan kerana memperoleh keuntungan bersih dan keuntungan terkumpul semakin meningkat.
Selain itu, nisbah kewangan menunjukkan peningkatan bagi tahun 2012 berbanding tahun 2011.
Keuntungan sebelum cukai PMSB meningkat sejumlah RM11,874 atau 11.8% daripada RM101,027 pada tahun 2010 kepada RM112,901 pada tahun 2011.
PMSB mencatatkan keuntungan sebelum cukai berjumlah RM125,060 pada tahun 2012 iaitu peningkatan sejumlah RM12,159 atau 10.8% berbanding tahun 2011.
Keuntungan terkumpul PMSB meningkat sejumlah RM0.07 juta atau 13% daripada RM0.54 juta pada tahun 2010 kepada RM0.61 juta pada tahun 2011.
Keuntungan terkumpul terus meningkat sejumlah RM0.07 juta atau 11.5% kepada RM0.68 juta pada tahun 2012.
Laporan Ketua Audit Negara 2013 menambah, pertambahan bayaran perkhidmatan pengurusan bangunan serta komisen kutipan sewa telah menyumbang kepada peningkatan keuntungan terkumpul syarikat.
Prokel Management Sdn. Bhd. (PMSB) ditubuhkan pada 30 0ktober 1986. PMSB merupakan syarikat subsidiari milik penuh Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK). Modal dibenarkan PMSB berjumlah RM0.50 juta dan modal berbayar berjumlah RM100,002.
Aktiviti utama PMSB adalah pengurusan bangunan, pengurusan sewa dan pengurusan projek bagi bangunan milik PKINK/Permodalan Nasional Berhad.
Antara objektif utama PMSB adalah meningkatkan hasil pendapatan melalui kutipan sewa kepada PKINK, mengurangkan tunggakan sewa ke tahap minima, memastikan keadaan bangunan sentiasa selamat digunakan dan mencadangkan kos penyenggaraan pada tahap minima.
Sumber HD - 9-4-2014
Audit: 482 peralatan hospital bernilai RM2.58 juta hilang
- Apr 08, 2014
- SALMIYAH HARUN
Laporan Ketua Audit Negara 2013 tidak dapat mengesahkan status peralatan tersebut kerana tiada daftar diselenggara bagi memantau peralatan V4L.
Penemuan Audit di bawah Pengurusan Perkhidmatan Kejuruteraan Peralatan Perubatan Kementerian Kesihatan Malaysia mendapati di HTAR sehingga 31 Ogos 2013 sejumlah RM9,346 yuran masih dibayar bagi 26 peralatan V4L dan baki 419 peralatan tidak dapat disahkan status yurannya.
"Didapati daftar pergerakan harta modal KEW.PA-6 tidak diselenggara dengan sempurna di semua lokasi yang dilawati menyebabkan peralatan sukar untuk dikesan dan sebahagian peralatan tidak dijumpai sejak tahun 1998," jelas Ketua Audit Negara.
Semakan lanjut terhadap 26 peralatan V4L yang masih dibayar di HTAR mendapati Notis Untuk Mula/Tamat Perkhidmatan (SNF) telah dikeluarkan bagi 12 peralatan.
Bagaimanapun, bayaran yuran bagi peralatan tersebut masih diteruskan dan jumlah yuran lebih dibayar bagi peralatan berkenaan dalam tempoh antara 8 hingga 38 bulan ialah RM4,497.
Manakala pihak Audit tidak dapat mengesahkan sama ada SNF telah dikeluarkan untuk 14 peralatan V4L kerana tiada salinan SNF dikemukakan untuk semakan.
Berdasarkan sejarah penyenggaraan di CMIS, penyenggaraan terakhir dilaksanakan bagi 14 peralatan tersebut di antara bulan Jun 2006 hingga Disember 2012 melibatkan yuran lebih dibayar berjumlah RM4,849.
Pada pendapat Audit, pihak Kementerian perlu membuat Laporan Awal dan Laporan Polis setelah peralatan yang dilaporkan sebagai V4L tidak dapat dikesan selepas tempoh 30 hari seperti yang telah ditetapkan.
Selain itu, pihak Kementerian juga perlu memastikan SNF dikeluarkan bagi peralatan yang terlibat untuk menghentikan pembayaran yuran peralatan tersebut.
Pihak Kementerian hendaklah menyelenggara daftar bagi peralatan V4L dan seterusnya sentiasa mengemas kini senarai induk peralatan bagi memudahkan pemantauan dibuat.
Mengikut Standard Operating Procedure (SOP) yang dikeluarkan oleh Bahagian Perkhidmatan Kejurteraan (BPKj) berkuat kuasa mulai 1 Disember 2008, aset yang tidak dijumpai semasa penyenggaraan dilaksanakan oleh syarikat konsesi, pengguna (user) hendaklah mencari aset tersebut dalam tempoh 30 hari.
Sekiranya aset tidak dijumpai selepas 30 hari, pengguna hendaklah memaklumkan kepada pegawai aset untuk tindakan pelaporan kehilangan dan hapus kira mengikut Pekeliling Perbendaharaan Bil. 5 Tahun 2007.
Sumber HD - 8-4-2014
Laporan audit: Ketirisan masih jadi budaya kerajaan
- Apr 08, 2014
- HARAKAHDAILY
Bagi penulis Shahbudin Husin, masih kedengaran lagi berita-berita menyedihkan seperti projek gagal disiapkan mengikut jadual, nilai kontrak lebih tinggi daripada sepatutnya, pemberian kontrak kepada syarikat muflis, peralatan berhabuk dalam stor, bekalan tidak mengikut spesifikasi yang ditetapkan, syarikat yang dilantik lewat menyerahkan kutipan rumah PPR sehingga kerajaan menanggung kerugian, syarikat gagal menyiapkan projek dan sebagainya.
“Walaupun menurut Pengerusi PAC, Nur Jazlan Mohamed, laporan audit pada tahun ini lebih baik berbanding tahun-tahun sebelumnya berikutan pemantauan yang lebih ketat oleh Ketua Setiausaha Kementerian dan Ketua-Ketua Jabatan, hakikatnya kerugian wang kerajaan masih banyak berlaku,” tulis beliau di dalam blognya semalam.
Dilaporkan lima kementerian iaitu Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, Kementerian Pendidikan, Kementerian Kesihatan, Kementerian Pertahanan dan Kementerian Dalam Negeri akan dipanggil dan 121 kes pula berkemungkinan berdepan tindakan, harapan orangramai ialah tindakan itu benar-benar menjadi kenyataan akhirnya.
Sumber HD - 8-4-2014
MTDC rugi RM57.3 juta sejak 2010 hingga 2012
- Apr 07, 2014
- SALMIYAH HARUN
KUALA LUMPUR: Malaysian Technology Development Corporation Sdn. Bhd. (MTDC) adalah milik penuh Syarikat Khazanah Nasional Berhad mengalami kerugian bersih sebanyak RM57.3 juta sejak tahun 2010 hingga 2012.
Menurut Laporan Ketua Audit Negara 2013 yang dibentang di Dewan Rakyat hari ini, modal yang dibenarkan kepada MTDC adalah berjumlah RM200 juta dan modal berbayar berjumlah RM116 juta.
Jelas Ketua Audit Negara, pengauditan yang dijalankan mendapati secara keseluruhannya prestasi kewangan MTDC adalah kurang memuaskan.
Katanya, MTDC mencatat kerugian bersih bagi ketiga-tiga tahun tersebut berjumlah RM8.23 juta , RM17.34 juta dan RM31.73 juta.
Di antara faktor utama kerugian bersih adalah disebabkan oleh peruntukan rosot nilai pelaburan berjumlah RM7.67 juta, RM24.78 juta dan RM34.22 juta bagi ketiga-tiga tahun tersebut.
MTDC telah mencatat keuntungan kasar bagi tahun 2010, 2011 dan 2012 berjumlah RM2.12 juta, RM8.24 juta dan RM4.11 juta masing-masing.
Beberapa kelemahan telah dikenalpasti antaranya, sebahagian Key Performance Indicator (KPI) tidak tercapai, prestasi kelulusan dan pembayaran geran tidak mencapai sasaran yang ditetapkan, aktiviti promosi yang kurang berkesan dan tertumpu kepada kawasan bandar disebabkan tiada perancangan yang terperinci.
Selain itu, kelemahan dari segi penerimaan wang geran tidak direkodkan dalam penyata kewangan tahunan menyebabkan kedudukan kewangan tidak menggambarkan keadaan sebenar syarikat dan pengurusan faedah simpanan tetap tanpa perancangan dan pemantauan yang berkesan.
Pihak Audit mengesyorkan supaya MTDC dan pihak terlibat mempertimbangkan perkara antaranya, Lembaga Pengarah perlu memantau dengan lebih rapi terhadap tahap pencapaian KPI syarikat serta tahap pencapaian pengeluaran geran supaya strategi perniagaan yang sesuai dapat di tetapkan untuk meningkatkan tahap pencapaian KPI dan pengeluaran geran selaras dengan objektif geran.
Pengurusan MTDC juga katanya, hendaklah membuat perancangan yang lebih teliti dengan mengambil kira elemen-elemen penting perancangan sebelum sesuatu kertas kerja disediakan serta menjalankan kajian prestasi projek terdahulu.
Objektif MTDC adalah untuk menggalakkan penggunaan teknologi oleh syarikat tempatan melalui aktiviti pengkomersilan oleh ciptaan tempatan atau pemerolehan teknologi asing.
MTDC diperbadankan di bawah Akta Syarikat 1965 pada 10 Mac 1992 berperanan untuk menjalankan aktiviti pengurusan geran, inkubator, penasihat, dan nurturing services.
Sejak RMK7, MTDC telah menjadi pemain utama dalam aktiviti pengkomersilan, menguruskan dana Kerajaan yang diterima dan mempromosikan syarikat-syarikat berasaskan teknologi.
Sumber HD - 7-4-2014
No comments:
Post a Comment