Blog terdahulu - http://jombersamapas.blogspot.com/
Tarif elektrik mungkin meningkat antara 24% dan 39%
TARIF ELEKTRIK MUNGKIN MENINGKAT DI ANTARA 24% DAN 39% DALAM MASA 18 BULAN JIKA HARGA GAS ASLI BAGI SEKTOR PENJANAAN ELEKTRIK MENCAPAI HARGA PASARAN PADA 1 JAN 2016
Pada tahun 2013, Suruhanjaya Tenaga telah mengumumkan bahawa sesi percubaan pelaksanaan Peraturan Berdasarkan Insentif (Incentive Based Regulation-IBR) akan dimulakan pada 1 Januari 2014 dan mekanisme penyaluran kos bahan api akan dilaksanakan juga. Kerajaan juga telah bertekad untuk menaikkan harga gas asli bagi penjanaan elektrik secara berkala untuk mencapai harga pasaran pada akhir tahun 2015. Ini juga bermakna tarif elektrik akan dikaji semula setiap enam bulan jika kerajaan mengikut jadual yang dirancang.
Sektor elektrik menggunakan 1300 mmscfd (million standard cubic feet per day) gas asli bagi penjanaan elektrik dan 1000 mmscfd yang pertama ditetapkan pada harga dikawal selia (atau juga dikenali sebagai harga subsidi). Baki 300 mmscfd dan ke atas akan dijual kepada sektor elektrik pada harga pasaran. Harga Gas Asli Cecair (LNG) ditetapkan pada RM 41.68 bagi setiap mmBTU mulai 1 Januari 2014 selepas peningkatan tarif.
Berdasarkan maklumat di atas, AWER telah menjalankan pemodelan linear bagi kenaikan tarif elektrik disebabkan oleh peningkatan harga gas asli untuk penjanaan elektrik.
SENARIO 1: PENINGKATAN HARGA GAS ASLI ADALAH SECARA PRORATA UNTUK MENCAPAI HARGA PASARAN PADA 1 JAN 2016
Senario pertama dimodelkan menggunakan harga gas asli yang berbeza. Peningkatan ini di prorata dan disalurkan secara berkala. Model ini juga menganggarkan kesan kepada kenaikan tarif yang akan datang sekiranya harga gas asli tetap sama selepas kenaikan tarif. Jadual 1 menunjukkan anggaran harga gas asli bagi tarikh-tarikh kenaikan tarif yang berkemungkinan. Harga LNG semasa adalah sekitar RM 47 bagi setiap mmBTU.
Jadual 2 menunjukkan anggaran tarif purata pada harga gas asli yang berbeza. Jadual 3 menunjukkan anggaran tarif purata pada 1 Januari 2016 (apabila harga gas asli mencapai harga pasaran) pada harga gas asli yang berbeza dan anggaran peningkatan berbanding dengan tarif purata semasa (38.53 sen/kWj).
Jadual 1: Anggaran Harga Gas Asli bagi Tarikh-tarikh Kenaikan Tarif yang Berkemungkinan
Tarikh-tarikh kenaikan tarif yang berkemungkinan
Jika kerajaan mengambil pendekatan ini untuk menaikkan harga gas asli secara berkala untuk mencapai harga pasaran (iaitu harga LNG), anggaran kenaikan tarif adalah di antara 23.75% dan 39.33% dalam tempoh 18 bulan berbanding tarif purata semasa. Dalam pemodelan senario 1, harga arang batu adalah kekal dan tidak ada peningkatan kepada tarif asas TNB.
SENARIO 2: KENAIKAN HARGA GAS ASLI PADA KADAR TETAP
Senario kedua dimodelkan berdasarkan harga pasaran semasa bagi gas asli (RM 47 bagi setiap mmBTU) dan kenaikan harga gas asli pada kadar tetap. Jadual 4 menunjukkan anggaran tarif purata bagi kadar kenaikan harga gas asli yang berbeza. Jadual 5 menunjukkan anggaran tarif purata pada 1 Januari 2016 bagi kadar kenaikan harga gas asli yang berbeza dan anggaran peningkatan berbanding dengan tarif purata semasa (38.53 sen/kWj).
Jadual 4: Anggaran Tarif Purata bagi Kadar Kenaikan Harga Gas Asli yang Berbeza
Berdasarkan keputusan dalam Jadual 5, kenaikan tarif adalah dianggarkan di antara 6.98% dan 29.74% dalam tempoh 18 bulan berbanding tarif purata semasa. Harga gas asli perlu meningkatkan hampir RM 9.00 bagi setiap mmBTU setiap 6 bulan jika kerajaan persekutuan ingin harga gas asli untuk mencapai harga pasaran pada penghujung tahun 2015 ( jika harga pasaran bagi gas asli kekal pada RM 47 bagi setiap mmBTU). Jika harga gas asli meningkat dalam jangka masa terdekat, peningkatan dalam kadar kenaikan tetap bagi harga gas asli akan berlaku. Ini dapat dilihat dengan jelas melalui Senario 1 diunjurkan oleh AWER. Dalam pemodelan senario 2, harga arang batu adalah kekal dan tidak ada peningkatan kepada tarif asas TNB.
Daripada keputusan pemodelan Senario 1 dan 2, kenaikan tarif tidak dapat dielakkan disebabkan oleh rancangan kerajaan untuk menaikkan harga gas asli secara berkala sehingga ia mencapai harga pasaran. Oleh itu, Kerajaan Persekutuan mesti melaksanakan MEKANISME PENETAPAN TARIF YANG TELUS untuk memastikan rakyat dan perniagaan masing-masing bersedia untuk menghadapi impak kenaikan tarif kepada kehidupan harian dan operasi mereka.
KOMPONEN KOS TARIF ELEKTRIK DAN KEPERLUAN UNTUK PROSES BIDAAN TERBUKA YANG TELUS, KOS EFEKTIF DAN CEKAP
Kos penjanaan (generation), kos penghantaran (transmission) dan kos pembahagian (distribution) merupakan 3 kos utama tarif elektrik. Berdasarkan kepada pembentangan oleh Tenaga Nasional Berhad pada Minggu Tenaga di Singapura, pecahan kos adalah seperti berikut: kos Penjanaan (69%), kos Penghantaran (9%), kos Pembahagian (21%) dan lain-lain (1%). Kos penjanaan boleh dipecahkan lagi kepada kos bahan api (41%) dan caj kapasiti (28%).
Berdasarkan struktur kos tarif elektrik, kenaikan kos bahan api akan memberi impak terbesar kepada tarif kerana ia merupakan 41% daripada kos tarif. Di samping itu, caj kapasiti berada pada tangga kedua dengan 28% kesan kepada tarif. Pada masa ini, Suruhanjaya Tenaga hanya mengawal selia kos penghantaran dan pembahagian yang berjumlah 30% daripada jumlah kos tarif elektrik melalui Peraturan Berdasarkan Insentif (IBR).
Khabar angin baru-baru ini mengenai rundingan terus (direct negotiation) untuk Track 4A (loji janakuasa baru) merupakan isu yang membimbangkan. Rakyat Malaysia dihantui dengan Perjanjian Pembelian Tenaga (PPA) yang berat sebelah selama beberapa dekad dan PPA yang berat sebelah ini merupakan hasil dari rundingan terus. Disebabkan kos bahan api disalurkan kepada tarif dan memberi impaknya yang tinggi (41%) kepada tarif, Kerajaan Persekutuan perlu memastikan kesan caj kapasiti loji janakuasa baru kepada tarif diminimumkan dan PROSES BIDAAN TERBUKA YANG TELUS merupakan SATU-SATUNYA JALAN PENYELESAIAN.
Di samping itu , beberapa kriteria bidaan yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Tenaga akan menyebabkan kos bidaan yang lebih tinggi kepada pembida tertentu. Sebagai contoh, kriteria “green field” (lokasi baru) dan “brown field” (lokasi loji janakuasa yang sedia ada) yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Tenaga tidak perlu kerana terdapat hanya sebilangan kecil pihak berkepentingan yang membida dan kebanyakan daripada mereka mempunyai “brown field”. Jika kriteria tanah tidak diguna pakai, ia akan membolehkan pembida untuk memperolehi tanah yang murah supaya kesan kos tanah kepada tarif dapat dikurangkan dan membolehkan mereka membida pada harga lebih rendah. Ia juga akan mengurangkan kos berkaitan dengan sambungan talian penghantaran (transmission lines connectivity) kepada Grid secara langsung.
AWER melihat dengan serius perkembangan semasa kerana kesannya kepada daya saing Malaysia di peringkat antarabangsa adalah tinggi. Oleh itu, satu panel bebas (independent panel) perlu ditubuhkan untuk mengkaji langkah-langkah dan kriteria proses pembidaan yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Tenaga dan melaksanakan perubahan yang perlu. Janji yang dibuat oleh Kerajaan Persekutuan dalam Rancangan Malaysia Ke-10, pembaharuan kepada Industri Bekalan Elektrik Malaysia (Malaysian Electricity Supply Industry-MESI) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP) perlu dipenuhi untuk memastikan rakyat dan perniagaan hanya membayar untuk tarif yang saksama dan berpatutan!
Penulis ialah Presiden Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (AWER)
Sumber HD - 22-5-2014
Pada tahun 2013, Suruhanjaya Tenaga telah mengumumkan bahawa sesi percubaan pelaksanaan Peraturan Berdasarkan Insentif (Incentive Based Regulation-IBR) akan dimulakan pada 1 Januari 2014 dan mekanisme penyaluran kos bahan api akan dilaksanakan juga. Kerajaan juga telah bertekad untuk menaikkan harga gas asli bagi penjanaan elektrik secara berkala untuk mencapai harga pasaran pada akhir tahun 2015. Ini juga bermakna tarif elektrik akan dikaji semula setiap enam bulan jika kerajaan mengikut jadual yang dirancang.
Sektor elektrik menggunakan 1300 mmscfd (million standard cubic feet per day) gas asli bagi penjanaan elektrik dan 1000 mmscfd yang pertama ditetapkan pada harga dikawal selia (atau juga dikenali sebagai harga subsidi). Baki 300 mmscfd dan ke atas akan dijual kepada sektor elektrik pada harga pasaran. Harga Gas Asli Cecair (LNG) ditetapkan pada RM 41.68 bagi setiap mmBTU mulai 1 Januari 2014 selepas peningkatan tarif.
Berdasarkan maklumat di atas, AWER telah menjalankan pemodelan linear bagi kenaikan tarif elektrik disebabkan oleh peningkatan harga gas asli untuk penjanaan elektrik.
SENARIO 1: PENINGKATAN HARGA GAS ASLI ADALAH SECARA PRORATA UNTUK MENCAPAI HARGA PASARAN PADA 1 JAN 2016
Senario pertama dimodelkan menggunakan harga gas asli yang berbeza. Peningkatan ini di prorata dan disalurkan secara berkala. Model ini juga menganggarkan kesan kepada kenaikan tarif yang akan datang sekiranya harga gas asli tetap sama selepas kenaikan tarif. Jadual 1 menunjukkan anggaran harga gas asli bagi tarikh-tarikh kenaikan tarif yang berkemungkinan. Harga LNG semasa adalah sekitar RM 47 bagi setiap mmBTU.
Jadual 2 menunjukkan anggaran tarif purata pada harga gas asli yang berbeza. Jadual 3 menunjukkan anggaran tarif purata pada 1 Januari 2016 (apabila harga gas asli mencapai harga pasaran) pada harga gas asli yang berbeza dan anggaran peningkatan berbanding dengan tarif purata semasa (38.53 sen/kWj).
Jadual 1: Anggaran Harga Gas Asli bagi Tarikh-tarikh Kenaikan Tarif yang Berkemungkinan
Tarikh-tarikh kenaikan tarif yang berkemungkinan
Tarikh-tarikh kenaikan tarif yang berkemungkinan
Anggaran harga gas asli semasa kenaikan tarif
(RM bagi setiap mmBTU)
| |
1Januari 2014
(last tariff increase)
|
42
|
1 Julai 2014
|
47
|
1 Januari 2015
|
50
|
1 Julai 2015
|
53
|
1 Januari 2016
|
55
|
Jadual 2: Anggaran Tarif Purata bagi Harga Gas Asli yang Berbeza
Anggaran harga gas asli semasa kenaikan tarif
(RM bagi setiap mmBTU)
|
Anggaran Tarif Purata pada
| |||
1 Julai 2014
|
1 Januari 2015
|
1 Julai 2015
|
1 Januari 2016
| |
42
|
40.85
|
43.12
|
45.40
|
47.68
|
47
|
41.88
|
44.58
|
47.29
|
49.99
|
50
|
41.88
|
45.29
|
48.33
|
51.38
|
53
|
41.88
|
45.29
|
49.21
|
52.76
|
55
|
41.88
|
45.29
|
49.21
|
53.69
|
Jadual 3: Anggaran Tarif Purata pada 1 Januari 2016 bagi Harga Gas Asli yang Berbeza dan Anggaran Peningkatan Berbanding Tarif Purata Semasa
Anggaran harga gas asli semasa kenaikan tarif
(RM bagi setiap mmBTU)
|
Anggaran tarif purata pada 1 Januari 2016
|
Anggaran jumlah peningkatan berbanding tarif purata semasa
| |
sen
|
%
| ||
42
|
47.68
|
9.15
|
23.75
|
47
|
49.99
|
11.46
|
29.74
|
50
|
51.38
|
12.85
|
33.34
|
53
|
52.76
|
14.23
|
36.94
|
55
|
53.69
|
15.16
|
39.33
|
SENARIO 2: KENAIKAN HARGA GAS ASLI PADA KADAR TETAP
Senario kedua dimodelkan berdasarkan harga pasaran semasa bagi gas asli (RM 47 bagi setiap mmBTU) dan kenaikan harga gas asli pada kadar tetap. Jadual 4 menunjukkan anggaran tarif purata bagi kadar kenaikan harga gas asli yang berbeza. Jadual 5 menunjukkan anggaran tarif purata pada 1 Januari 2016 bagi kadar kenaikan harga gas asli yang berbeza dan anggaran peningkatan berbanding dengan tarif purata semasa (38.53 sen/kWj).
Jadual 4: Anggaran Tarif Purata bagi Kadar Kenaikan Harga Gas Asli yang Berbeza
Anggaran Kadar Kenaikan Tetap bagi Harga Gas Asli
(RM per mmBTU)
|
Anggaran Tarif Purata pada
| |||
1 Julai 2014
|
1 Julai 2014
|
1 Julai 2014
|
1 Julai 2014
| |
1.50
|
39.69
|
40.20
|
40.71
|
41.22
|
3.00
|
40.20
|
41.22
|
42.24
|
43.26
|
6.00
|
41.22
|
43.26
|
45.30
|
47.34
|
9.00
|
42.24
|
45.30
|
48.36
|
49.99
|
Jadual 5: Anggaran Tarif Purata Pada 1 Januari 2016 Bagi Kadar Kenaikan Harga Gas Asli Yang Berbeza Dan Anggaran Peningkatan Berbanding Dengan Tarif Purata Semasa
Anggaran Kadar Kenaikan Tetap bagi Harga Gas Asli
(RM per mmBTU)
|
Anggaran tarif purata pada 1 Januari 2016
|
Anggaran jumlah peningkatan berbanding tarif purata semasa
| |
sen
|
%
| ||
1.50
|
41.22
|
2.69
|
6.98
|
3.00
|
43.26
|
4.73
|
12.27
|
6.00
|
47.34
|
8.81
|
22.86
|
9.00
|
49.99
|
11.46
|
29.74
|
Daripada keputusan pemodelan Senario 1 dan 2, kenaikan tarif tidak dapat dielakkan disebabkan oleh rancangan kerajaan untuk menaikkan harga gas asli secara berkala sehingga ia mencapai harga pasaran. Oleh itu, Kerajaan Persekutuan mesti melaksanakan MEKANISME PENETAPAN TARIF YANG TELUS untuk memastikan rakyat dan perniagaan masing-masing bersedia untuk menghadapi impak kenaikan tarif kepada kehidupan harian dan operasi mereka.
KOMPONEN KOS TARIF ELEKTRIK DAN KEPERLUAN UNTUK PROSES BIDAAN TERBUKA YANG TELUS, KOS EFEKTIF DAN CEKAP
Kos penjanaan (generation), kos penghantaran (transmission) dan kos pembahagian (distribution) merupakan 3 kos utama tarif elektrik. Berdasarkan kepada pembentangan oleh Tenaga Nasional Berhad pada Minggu Tenaga di Singapura, pecahan kos adalah seperti berikut: kos Penjanaan (69%), kos Penghantaran (9%), kos Pembahagian (21%) dan lain-lain (1%). Kos penjanaan boleh dipecahkan lagi kepada kos bahan api (41%) dan caj kapasiti (28%).
Berdasarkan struktur kos tarif elektrik, kenaikan kos bahan api akan memberi impak terbesar kepada tarif kerana ia merupakan 41% daripada kos tarif. Di samping itu, caj kapasiti berada pada tangga kedua dengan 28% kesan kepada tarif. Pada masa ini, Suruhanjaya Tenaga hanya mengawal selia kos penghantaran dan pembahagian yang berjumlah 30% daripada jumlah kos tarif elektrik melalui Peraturan Berdasarkan Insentif (IBR).
Khabar angin baru-baru ini mengenai rundingan terus (direct negotiation) untuk Track 4A (loji janakuasa baru) merupakan isu yang membimbangkan. Rakyat Malaysia dihantui dengan Perjanjian Pembelian Tenaga (PPA) yang berat sebelah selama beberapa dekad dan PPA yang berat sebelah ini merupakan hasil dari rundingan terus. Disebabkan kos bahan api disalurkan kepada tarif dan memberi impaknya yang tinggi (41%) kepada tarif, Kerajaan Persekutuan perlu memastikan kesan caj kapasiti loji janakuasa baru kepada tarif diminimumkan dan PROSES BIDAAN TERBUKA YANG TELUS merupakan SATU-SATUNYA JALAN PENYELESAIAN.
Di samping itu , beberapa kriteria bidaan yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Tenaga akan menyebabkan kos bidaan yang lebih tinggi kepada pembida tertentu. Sebagai contoh, kriteria “green field” (lokasi baru) dan “brown field” (lokasi loji janakuasa yang sedia ada) yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Tenaga tidak perlu kerana terdapat hanya sebilangan kecil pihak berkepentingan yang membida dan kebanyakan daripada mereka mempunyai “brown field”. Jika kriteria tanah tidak diguna pakai, ia akan membolehkan pembida untuk memperolehi tanah yang murah supaya kesan kos tanah kepada tarif dapat dikurangkan dan membolehkan mereka membida pada harga lebih rendah. Ia juga akan mengurangkan kos berkaitan dengan sambungan talian penghantaran (transmission lines connectivity) kepada Grid secara langsung.
AWER melihat dengan serius perkembangan semasa kerana kesannya kepada daya saing Malaysia di peringkat antarabangsa adalah tinggi. Oleh itu, satu panel bebas (independent panel) perlu ditubuhkan untuk mengkaji langkah-langkah dan kriteria proses pembidaan yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Tenaga dan melaksanakan perubahan yang perlu. Janji yang dibuat oleh Kerajaan Persekutuan dalam Rancangan Malaysia Ke-10, pembaharuan kepada Industri Bekalan Elektrik Malaysia (Malaysian Electricity Supply Industry-MESI) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP) perlu dipenuhi untuk memastikan rakyat dan perniagaan hanya membayar untuk tarif yang saksama dan berpatutan!
Penulis ialah Presiden Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (AWER)
Sumber HD - 22-5-2014
- Apr 16, 2014
- MAJDAN DAGANG
Profesor ini bercakap berdasarkan kajian yang pernah dilakukan Agensi Kerjasama Antarabangsa Jepun (JICA) pada 1982.
Menurutnya lagi Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) juga pernah membuat kajian pada 2011 yang mendapati bahawa tujuh peratus atau 64 bilion meter padu air daripada hujan tahunan yang turun akan tersimpan di bawah tanah.
Beliau turut menyarankan supaya sumber air bawah tanah ini digunakan terutamanya waktu krisis air yang sedang melanda beberapa negeri di Semenanjung.
Saya amat bersetuju dengan saranan profesor berkenaan sejak dulu lagi walaupun saya tidak tahu tentang kajian UTM dan JPS. Secara logiknya, Malaysia hujan sepanjang tahun – walaupun ada musim kemarau. Secara logiknya tentulah air bawahnya ada.
Pada tahun lepas saya berkunjung ke rumah sepupu isteri yang tinggal di kawasan semi-bandar – rumah di bina atas lot dan hampir setiap mempunyai kawasan halaman.
Ketika berbual-bual, kami ada menyentuh isu bil air, air percuma dan beberapa isu yang berkaitan politik semasa. Menyentuh tentang bil air, sepupu isteri menyatakan bahawa mereka memang tidak pernah membayar bil air sejak beberapa tahun dahulu.
Kenyataan itu menarik perhatian saya dan bertanya adakah bil bulanan air kurang daripada 20 meter padu. Beliau berkata bahawa mereka tidak menggunakan air yang dibekalkan oleh Syabas tetapi menggunakan sumber air bawah tanah.
Menarik, kata saya. Menurutnya, keputusan untuk menggunakan sumber air bawah tanah itu dibuat kerana kos jangka panjang yang lebih murah. Tambahan pula air bawah tanah itu terbukti lebih bersih dan jernih daripada yang dibekalkan oleh Syabas.
Cuma yang perlu ialah kos permulaan untuk dibayar kepada kontraktor yang menggerudi dan menyiap paip dari sumber. Selepas itu gunalah air semahu-mahunya, tidak risau lagi tentang bil – namun tidaklah pula beliau mengambil kesempatan untuk membazir.
Berdasarkan kes ini, ketika penduduk di Kuala Lumpur dan Selangor menghadapi krisis air, maka tindakan sepupu isteri saya ini mungkin boleh dijadikan penyelesaian sementara, khususnya bagi sesetengah penduduk di pinggir bandar dan kampung.
Kerajaan negeri boleh mengambil inisiatif melalui pejabat Adun, membina paip dari sumber bawah tanah untuk kegunaan persendirian. Saya tidak tahu sudut perundangan, tetapi sepatutnya jika untuk kegunaan individu tidak ada masalah. Setiap rumah boleh juga mengambil inisiatif mewujudkan sendiri sumber air bawah tanah dengan sedikit kos – sekali seumur hidup.
Melalui cara ini, saya berpandangan, sebahagian penduduk di Selangor tidak perlu lagi kepada paip Syabas dan tidak perlu risau akan berlakunya catuan air. Juga tidak perlu risau tentang pencemaran air – hal ini kerana air bawah tanah ditapis secara semulajadi dan jauh lebih baik daripada air mineral yang dijual di kedai-kedai.
Bagimana pula dengan rumah teres, rumah pangsa yang tiada kawasan tanah yang boleh dikorek untuk mendapatkan air bawah tanah? Ya, jika sebahagian kawasan pinggir bandar dan kampung tidak lagi bergantung kepada paip Syabas – sepatutnya air tersebut boleh dialihkan sepenuhnya ke kawasan bandar.
Jika berlaku juga kemarau dan krisis air seperti sekarang, saya mencadangkan juga supaya Syabas bersiap-sedia dengan pelan kecemasan yakni pembinaan tangki yang menyedut air bawah tanah – kenalah kreatif sikit.
Yang saya bimbang, jika krisis air ini dijadikan modal politik untuk memburuk-burukkan kerajaan Pakatan Rakyat – tetapi saya percaya hal ini tidak sampai ke tahap itu! Apatah lagi majoriti pengundi Selangor telah matang dan tidak mudah melatah.
Sumber HD - 16-4-2014
- Apr 16, 2014
- SYED IYLIA HARIZ AL-QADRI SYED IZMAN
Presiden Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia S. Piarapakaran berkata Malaysia berkemungkinan akan dilanda musim panas untuk kali kedua namun paras empangan sehingga kini masih tidak mencapai tahap minimum 55 peratus.
Katanya, tahap kapasiti simpanan air mentah di negeri Selangor perlu melebihi kadar 55 peratus bagi mengelakkan Lembah Klang sekali lagi menghadapi krisis bekalan air.
"Lembaga Urus Air Selangor telah menetapkan tahap minimum 55 peratus kapasiti simpanan air mentah perlu dicapai.(Bagaimanapun) kapasiti bagi empangan Sungai Selangor masih dalam lingkungan 37 peratus sahaja (setakat ini).
"Jumlah kapasiti air terawat yang boleh diagihkan daripada loji perawatan air kira-kira 2,500 juta liter sehari (JLH), dan ini menyebabkan lebih daripada 50 peratus bekalan air di Lembah Klang bergantung kepada empangan Sungai Selangor," katanya ketika dihubungi Bernama di sini.
Piarapakaran berkata jika perkara ini tidak ditangani dengan segera, kerajaan berkemungkinanan harus mengumumkan darurat dan menguatkuasakan Seksyen 56 Akta Industri Perkhidmatan Air (WSIA) 2006.
Beliau berkata WSIA adalah kuasa khas semasa kecemasan berkaitan penggunaan sumber air yang diberikan kepada Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air.
Antara yang terkandung di dalam WSIA adalah menghalang pengunaan air secara umum atau untuk kegunaan tertentu, mengehadkan pengunaan dan pengeluaran air pada waktu tertentu, dan mengenakan caj tambahan ke atas penggunaan yang melebihi had yang telah ditetapkan, katanya.
Sementara itu, Jabatan Meteorologi mengesahkan negara dijangka mengalami musim kering berikutan peralihan ke Monsun Barat Daya pada pertengahan Mei sehingga September.
Pengarah Pusat Cuaca Nasional Jabatan Meteorologi Muhammad Helmi Abdullah berkata semasa Monsun Barat Daya taburan hujan dijangka berkurangan antara 100 hingga 200 milimeter sebulan.
"Taburan hujan (100 hingga 200 milimeter sebulan) adalah normal ketika peralihan Monsun Barat Daya," katanya.
Muhammad Helmi berkata pada April hingga awal Mei, negara berada pada musim peralihan monsun dari Monsun Timur Laut ke Monsun Barat Daya dan taburan hujan mampu mencapai 250 hingga 350 milimeter sebulan.
Beliau berkata Jabatan Meteorologi akan memfokuskan proses pembenihan awan di sekitar Selangor dalam musim peralihan ini bagi meningkatkan paras air di empangan. - Bernama
Sumber HD - 16-4-2014
- Apr 12, 2014
- SYED IYLIA HARIZ AL-QADRI SYED IZMAN
Beliau berkata jumlah itu berdasarkan kajian yang pernah dilakukan Agensi Kerjasama Antarabangsa Jepun (JICA) pada 1982.
"Namun sehingga kini, hanya tiga peratus sahaja daripada sumber itu yang digunakan," katanya kepada Bernama.
Beliau berkata Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) juga pernah membuat kajian pada 2011 yang mendapati tujuh peratus atau 64 bilion meter padu air daripada hujan tahunan yang turun akan tersimpan di bawah tanah.
"Sehubungan itu saya rasa kita perlu mengguna pakai air bawah tanah kita yang mempunyai potensi sangat besar untuk menangani krisis air di beberapa negeri seperti yang sedang dialami sekarang," katanya.
Abdull Rahim berkata air di bawah tanah adalah selamat untuk digunakan malah lebih berkualiti daripada air yang terdapat di atas permukaan.
"Ia selamat kerana sumbernya adalah daripada air hujan yang telah diserap ke dalam bumi dan diyakini tidak terdedah kepada faktor pencemaran kerana kedalaman punca air bawah tanah yang berada antara 50 meter hingga 100 meter di bawah tanah," jelasnya.
Beliau berkata terdapat dua kaedah untuk mendapatkan sumber air bawah tanah iaitu menerusi penggalian telaga tiub lebih 100 meter ke dalam tanah dan telaga jejari 'riverbank filtration system' iaitu mengekstrak air di bawah perut sungai.
Kedua-dua cara ini turut lebih kos efektif berbanding kaedah penyahgaraman atau proses penukaran air laut kepada air tawar, katanya.
Beliau berkata bekalan air bawah tanah turut bersifat konsisten kerana tujuh peratus daripada 971 bilion meter padu hujan tahunan akan dikitar semula ke dalam tanah.
Abdull Rahim menyarankan sekiranya sumber air bawah tanah tidak mahu dijadikan sebagai sumber utama air negara, ia boleh dijadikan sebagai rizab air bagi menangani krisis bekalan air pada musim kemarau.
Katanya setakat ini hanya negeri Kelantan yang didapati menggunakan air bawah tanah dengan melebihi kapasiti 50 peratus.
Ketua Jabatan Teknikal dan Perancangan Pembangunan Syarikat Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB), Wan Mohd Zamri Wan Ismail berkata pihaknya menggunakan air bawah tanah menerusi kaedah telaga jejari yang setiap telaga mampu menyumbang antara lima hingga 30 juta liter air sehari.
"Hingga kini hampir 75 peratus penduduk Kelantan yang menerima bekalan air bersih mendapatnya daripada air bawah tanah," katanya. – BERNAMA
Sumber HD - 12-4-2014
22 Mac: Sambutan hari air sedunia
- Mar 21, 2014
- PIARAPAKARAN S
Hari Air Sedunia disambut setiap 22 Mac. Ia adalah untuk menandakan kepentingan air terutamanya kepada manusia. Ia adalah sebahagian daripada aktiviti Dekad untuk Air (2005 - 2015) oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Tema sambutan tahun ini ialah "Air dan Tenaga". Perjalanan "persahabatan" di antara air dan tenaga bermula apabila air dari permukaan bumi menyejat selepas menyerap tenaga daripada matahari. Ia kemudian membentuk awan dan kerpasan (precipitation) bermula dalam bentuk hujan dan salji. Pengaruh hujan dan salji kepada ekosistem adalah cukup luas. Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (AWER) ingin meringkaskan gambaran "persahabatan" di antara air dan tenaga seperti berikut.
Air Menjana Tenaga
Apabila air mengalir dari kawasan yang tinggi, ia akan menukarkan tenaga keupayaan yang tersimpan kepada tenaga kinetik. Ini terbukti apabila roda air (water wheel) dicipta untuk menghasilkan kuasa mekanikal dan sebaliknya. Kini, air disimpan di dalam empangan bagi mewujudkan tenaga keupayaan untuk menghasilkan tenaga elektrik melalui loji janakuasa hidroelektrik.
Sehingga 31 Disember 2011, Malaysia mempunyai 10.5% atau 3,015 MW (MegaWatt) kapasiti terpasang (installed capacity) untuk hidroelektrik dan ia dijangka meningkat di Sabah dan Sarawak. Hidroelektrik masih merupakan bahagian terbesar sumber tenaga boleh diperbaharui dan pelepasan karbon (carbon footprint) adalah antara 6.5g bersamaan CO2 setiap kWj (kiloWattjam) bagi penjanaan hidroelektrik air larian sungai (mini hidro) dan 60g bersamaan CO2 setiap kWj untuk tenaga elektrik yang dijana daripada empangan hidroelektrik berskala besar. Sebuah loji janakuasa arang batu sub-kritikal yang baru melepaskan lebih daripada 1000g bersamaan CO2 setiap kWj.
Air Menggunakan Tenaga
Air mentah perlu dirawat untuk memastikan ia memenuhi piawaian kualiti air minuman yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan. Maka, kita memerlukan sejumlah besar tenaga untuk merawat dan membekalkan air terawat. Ini adalah disebabkan oleh penggunaan tenaga elektrik oleh sistem pam yang dipasang untuk membawa air mentah ke loji perawatan air, proses perawatan itu sendiri dan untuk mengepam air terawat ke zon permintaan. Kos untuk perawatan dan bekalan air boleh dilihat sebagai peratusan nisbah di antara kos tenaga dan jumlah perbelanjaan operasi (OPEX) untuk perawatan dan bekalan air.
Sistem pam yang lama menyebabkan kos yang lebih tinggi disebabkan pam yang tidak cekap tenaga berbanding dengan pam berkecekapan tinggi yang baru. Nisbah purata kos tenaga dan OPEX di Malaysia adalah kira-kira 25% pada tahun 2012 mengikut Malaysia Water Industry Guide 2013. Nisbah tertinggi kos tenaga dan OPEX adalah di Perlis (53%) dan nisbah terendah adalah di Sabah (6%). Sistem aliran berpandukan graviti (gravity feed) bagi perawatan dan bekalan air boleh mengurangkan penggunaan tenaga dengan ketara kerana tenaga keupayaan yang tersimpan di dalam air digunakan untuk mengalirkan air. Walau bagaimanapun, kawasan berpenduduk padat dengan bangunan-bangunan bertingkat dan lokasi yang jauh dari kemudahan-kemudahan perawatan air masih akan menyebabkan penggunaan tenaga yang lebih tinggi untuk membekalkan air terawat.
Air Sisa Menggunakan dan Menjana Tenaga
Sektor domestik, komersil dan industri menghasilkan air sisa. Air sisa ini perlu dirawat untuk mencegah ia daripada mencemari sungai kita dan seterusnya alam sekitar. Proses-proses perawatan memerlukan banyak kuasa mekanikal yang digerakkan oleh tenaga elektrik. Ini meningkatkan penggunaan tenaga untuk merawat air sisa. Air sisa industri yang mempunyai bahan kimia berbahaya mungkin perlu menggunakan input tenaga yang lebih tinggi dalam proses perawatan air sisa.
Namun begitu, sisa kumbahan dan biomas boleh menghasilkan gas metana. Metana adalah sumber tenaga boleh diperbaharui. Proses ini membolehkan sisa kumbahan dan biomas ditukar menjadi tenaga elektrik atau biogas. Sebahagian daripada biogas yang dihasilkan digunakan untuk pengangkutan, memasak dan proses pembakaran bagi industri.
Sisa pepejal yang terhasil dapat dibakar atau dirawat untuk digunakan sebagai bahan tambah (admixture) konkrit, bahan peningkatan kualiti tanah dan baja. Air sisa yang telah dirawat daripada loji-loji pembetungan juga boleh dibekalkan untuk kegunaan bukan makan dan minum (non-potable) dalam kedua-dua aplikasi industri dan bukan industri. Ini akan mengurangkan permintaan bagi air terawat dan sekali gus mengurangkan jumlah kos tenaga kerana sesetengah zon permintaan bagi air sisa yang telah dirawat ini adalah lebih dekat dengan loji-loji pembetungan berpusat.
Air untuk Pertumbuhan Tenaga (biofuel)
Di Malaysia, jumlah penggunaan air dibahagikan kepada sektor domestik, industri (termasuk komersil) dan pertanian yang menggunakan penggunaan 17%, 21% dan 62% masing-masing. Berdasarkan statistik oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN), pada tahun 2012 jumlah permintaan bagi air terawat untuk sektor domestik adalah kira-kira 5,881 Juta Liter sehari (JLH). Kita boleh menganggar secara kasar bahawa sektor pertanian menggunakan sekitar 21,448 JLH air (air mentah dan sedikit air terawat) bagi kedua-dua penggunaan langsung dan tidak langsung kerana tidak ada pengukuran secara langsung yang dilakukan bagi sektor ini.
Keperluan untuk mencari sumber tenaga boleh diperbaharui yang boleh ditanam telah mengilhamkan penciptaan biofuel. Biofuel dicipta dengan menukar bahan mentah dari sektor pertanian dalam bentuk kanji atau minyak kepada bahan api yang boleh digunakan seperti etanol atau metil ester (methyl ester). Di Malaysia, minyak sawit digunakan sebagai bahan mentah untuk menghasilkan metil ester yang boleh dibakar. Walau bagaimanapun, ini telah menimbulkan banyak isu sama ada produk pertanian patut digunakan untuk memenuhi permintaan makanan atau permintaan bahan api. Apakah yang akan berlaku jika biofuel merupakan sektor yang lebih menguntungkan dan menyebabkan bekalan produk pertanian sebagai makanan dikurangkan? Ini adalah faktor utama dalam kenaikan harga makanan pada tahun 2007 - 2008 di seluruh dunia.
Kecekapan Air dan Tenaga adalah Jaminan Keselamatan Negara Kita dan Kunci yang Menentukan Kewujudan (Survival) Kita
Peningkatan mendadak terhadap permintaan air dan tenaga akan menyebabkan pemburuan ganas untuk mendapatkan sumber. Pernahkah kita terfikir untuk mengoptimumkan penggunaan air dan tenaga kita? Bergegas untuk memenuhi permintaan hanya akan menyebabkan semua tamadun hancur.
AWER telah mewujudkan alat perancangan untuk membantu Malaysia untuk mencapai kedua-dua kecekapan air dan tenaga. Ini adalah model 3C50 kami. Kami telah memulakan beberapa kerja kami untuk mengubah dasar-dasar di Malaysia untuk memacu ke arah kecekapan air dan tenaga di sepanjang kitaran hayat air dan tenaga. Kami juga telah menghasilkan alat atas talian yang percuma. Untuk meningkatkan kecekapan tenaga bagi semua peringkat pengguna, kami telah mencipta Tangkap si Pencuri (Click d' Thief) yang boleh dilayari melalui www.click.org.my dan untuk menggalakkan kecekapan air bagi pengguna domestik, kami telah mencipta Tangkap si Hydro (Catch d' Hydro) yang boleh dilayari melalui www.water.org.my.
Kami masih berusaha untuk menjalankan lebih banyak kerja-kerja penyelidikan untuk meningkatkan kecekapan air dan tenaga di Malaysia bagi memastikan jaminan keselamatan negara kita dilindungi dan kelangsungan hidup (survival) kita untuk masa depan yang lebih sukar adalah terjamin.
Kesimpulan
Perkara penting boleh diulang banyak kali. Tetapi, ia juga perlu diikuti oleh tindakan daripada agensi-agensi yang diberi kuasa dan dibayar gaji untuk menjalankan tugas mereka. Hubungan "persahabatan" di antara air dan tenaga hanya menunjukkan bahawa kita masih dalam peringkat pembelajaran awal dalam menuai potensi untuk mendapatkan air dan tenaga secara lestari melalui kemajuan teknologi.
Apabila hujan mula turun, kita lupa apa yang kita hadapi semasa krisis air. Sehingga ia berulang sekali lagi, kita teringat. Bukan AWER yang berkata, sejarah berulang sendiri! Tetapi, apa yang kami tanyakan adalah BILA AGAKNYA PIHAK BERKUASA KITA AKAN BELAJAR?
Penulis ialah Presiden Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (AWER)
Sumber HD - 21--2014
No comments:
Post a Comment