FB PAS NEGERI SELANGOR

FB PAS NEGERI SELANGOR
FB BPPNS - BERKOMUNIKASI SECARA CEPAT DAN MUDAH

Thursday, March 27, 2014

SUARA MAHASISWA

KUALA LUMPUR: Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) dalam satu kenyataan media ringkasnya, menyeru mahasiswa bersama-sama ke kedutaan Mesir bagi membantah hukuman gantung terhadap 529 rakyatnya. Himpunan ini dijadualkan esok, Jumaat, 28 Mac 2014.

Muhammad Aliemran Norasid, selaku presiden PKPIM, bagi pihak mahasiswa turut mengutuk tindakan Mahkamah Mesir yang menjatuhkan hukuman mati tersebut atas kesalahan kononnya menyerang dan membunuh anggota polis.

Yang berikut kenyataan media PKPIM.

Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) merasa dukacita dan kecewa (disappointed and frustrated) dengan keputusan Mahkamah Mesir ke atas 529 anggota Ikhwan Al-Muslimin yang dijatuhkan hukuman mati atas kesalahan kononnya menyerang dan membunuh anggota polis.

Kami mengutuk sekeras-kerasnya keputusan mahkamah yang seolah-olah menafikan hak rakyat Mesir khususnya penyokong Presiden Mohammed Mursi. Presiden Mohammed Mursi telah dipilih oleh rakyat mesir secara sah dalam pilihanraya Mesir 2011.

Oleh hal yang demikian, PKPIM menyeru semua mahasiswa dan aktivis pelajar tanpa mengira agama dan bangsa untuk bersama-sama menyertai Himpunan Bantah Hukuman Gantung 529 Rakyat Mesir pada Jumaat, 28 Mac 2014 ini di Kedutaan Mesir.

PKPIM akan mengerahkan seluruh ahli PKPIM untuk sama-sama menunjukkan tanda protes terhadap keputusan Mahkamah Mesir ini. PKPIM yakin, usaha ini akan memupuk semangat kesatuan rakyat Malaysia terhadap saudara kita di Mesir.

Muhammad Aliemran Norasid
Presiden
Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia

Sumber HD - 27-3-2014

No comments:

Post a Comment