FB PAS NEGERI SELANGOR

FB PAS NEGERI SELANGOR
FB BPPNS - BERKOMUNIKASI SECARA CEPAT DAN MUDAH

Monday, April 7, 2014

LAPORAN KETUA AUDIT NEGARA 2013


KUALA LUMPUR: Malaysian Technology Development Corporation Sdn. Bhd. (MTDC) adalah milik penuh Syarikat Khazanah Nasional Berhad mengalami kerugian bersih sebanyak RM57.3 juta sejak tahun 2010 hingga 2012.

Menurut Laporan Ketua Audit Negara 2013 yang dibentang di Dewan Rakyat hari ini, modal yang dibenarkan kepada MTDC adalah berjumlah RM200 juta dan modal berbayar berjumlah RM116 juta.

Jelas Ketua Audit Negara, pengauditan yang dijalankan mendapati secara keseluruhannya prestasi kewangan MTDC adalah kurang memuaskan.

Katanya, MTDC mencatat kerugian bersih bagi ketiga-tiga tahun tersebut berjumlah RM8.23 juta , RM17.34 juta dan RM31.73 juta.

Di antara faktor utama kerugian bersih adalah disebabkan oleh peruntukan rosot nilai pelaburan berjumlah RM7.67 juta, RM24.78 juta dan RM34.22 juta bagi ketiga-tiga tahun tersebut.

MTDC telah mencatat keuntungan kasar bagi tahun 2010, 2011 dan 2012 berjumlah RM2.12 juta, RM8.24 juta dan RM4.11 juta masing-masing.

Beberapa kelemahan telah dikenalpasti antaranya, sebahagian Key Performance Indicator (KPI) tidak tercapai, prestasi kelulusan dan pembayaran geran tidak mencapai sasaran yang ditetapkan, aktiviti promosi yang kurang berkesan dan tertumpu kepada kawasan bandar disebabkan tiada perancangan yang terperinci.

Selain itu, kelemahan dari segi penerimaan wang geran tidak direkodkan dalam penyata kewangan tahunan menyebabkan kedudukan kewangan tidak menggambarkan keadaan sebenar syarikat dan pengurusan faedah simpanan tetap tanpa perancangan dan pemantauan yang berkesan.

Pihak Audit mengesyorkan supaya MTDC dan pihak terlibat mempertimbangkan perkara antaranya, Lembaga Pengarah perlu memantau dengan lebih rapi terhadap tahap pencapaian KPI syarikat serta tahap pencapaian pengeluaran geran supaya strategi perniagaan yang sesuai dapat di tetapkan untuk meningkatkan tahap pencapaian KPI dan pengeluaran geran selaras dengan objektif geran.

Pengurusan MTDC juga katanya, hendaklah membuat perancangan yang lebih teliti dengan mengambil kira elemen-elemen penting perancangan sebelum sesuatu kertas kerja disediakan serta menjalankan kajian prestasi projek terdahulu.

Objektif MTDC adalah untuk menggalakkan penggunaan teknologi oleh syarikat tempatan melalui aktiviti pengkomersilan oleh ciptaan tempatan atau pemerolehan teknologi asing.

MTDC diperbadankan di bawah Akta Syarikat 1965 pada 10 Mac 1992 berperanan untuk menjalankan aktiviti pengurusan geran, inkubator, penasihat, dan nurturing services.

Sejak RMK7, MTDC telah menjadi pemain utama dalam aktiviti pengkomersilan, menguruskan dana Kerajaan yang diterima dan mempromosikan syarikat-syarikat berasaskan teknologi.

Sumber HD - 7-4-2014

No comments:

Post a Comment